Oppimaan oppimista ja TVT:aa

Viime syyslukukauden lopussa päätin kokeilla kirjallisuushistorian (9. lk.) kokeessa oppilaiden omien muistiinpanojen sallimista. Oppilaat saivat siis kirjoittaa konseptillisen ajatuskarttoja, listoja, vuosilukuja ym. knoppitietoa ja ottaa paperin mukaan kokeeseen. Kokeessa sitten laajoja esseekysymyksiä ja pari lyhyempää selitystehtävää.

Erityisesti yksi oppilaspalaute pani ajattelemaan: ”En tarvinnut muistiinpanoja juuri ollenkaan, kun olin jo oppinut asiat, kun kirjoitin ne.” Nytkö vasta, ysiluokan puolivälissä, oppilas oli löytänyt oman oppimistyylinsä? Olisiko ollut tarpeen jo aiemmin koulu-uran aikana opettaa erilaisia lukutekniikoita ja oppimisen taitoja? Mutta hyvä, että edes nyt ahaa-elämys syntyi.

Tästä alkoi pohdinta, milloin näitä oppimaan oppimisen taitoja pitäisi käydä läpi. Niin, kaikissa oppiaineissa kullekin luokka-asteella sopivalla tavalla kai. Mutta kun päävastuuta ei minkään aineen opsissa taida olla, voi asia helposti jäädä unholaan. Opon tunnitkin meillä alkaa vasta kasiluokalla.

Sama pätee tvt-taitoihin; pitäisi integroida eri oppiaineisiin eri luokka-asteilla.

  • ” Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään tukemaan oppimista kunkin asiasisällön, oppiaineen tai aihekokonaisuuden luonteeseen sopivalla tavalla.”
  • ” Tieto- ja viestintäteknistä osaamista voidaan pitää nykyajan kansalaistaitona, joka on paitsi työelämässä toimimisen edellytys myös koulutuksellisen tasa-arvon lähtökohta. Oppijoiden tulee saada valmiudet tiedonhankintaan sekä tiedon omatoimiseen ja yhteisölliseen tuottamiseen.” Vantaan tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma 2013–2016.

Suosituksia siis on, mutta opettajien vaihtelevat taito- ja motivaatiotasot asettavat oppilaita eriarvoiseen asiaan.

Näistä kahdesta syntyi ajatus: oppimaan oppimisen ja tvt:n yhdistetty kurssi kaikille seiskoille. Aiemmin n. 60 prosenttia seiskaluokkalaisistamme oli valinnut valinnaisen atk-kurssin, jossa harjoiteltiin perustaitoja. Nyt perusteet tulisi kaikille ”pakotetusti”. Näin kaikki pääsevät samalle viivalle niin oppimaan oppimisen taitojen kuin tvt:n käytön osalta. Jatkossa opettajienkin on helpompi ohjeistaa ja vaatia tiettyjä taitoja, kun ne on kaikille opetettu.

Tavoitteena on, että kukin oppilas löytää vuoden aikana oman oppimistyylinsä ja opiskelutapansa, etenkin kun muutos aineenopetukseen kuudennen luokan jälkeen vaatinee pientä opiskelukulttuurin muutosta. Tvt-puolelta olennaisia asioita ovat etenkin opiskelussa tarvittavat taidot, joihin aiemmin Vantaan vastavalmistunut tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelman 9. luokan taitotasokuvaus antaa hyvän pohjan.

Sisällöstä

Koska kurssi järjestetään nyt ensimmäistä kertaa ja meitä on kaksi opettajaa vetämässä ryhmille tunnin viikossa, muokkautuu sisältö hiljalleen lukuvuoden edetessä. Alla kuitenkin muutamia ajatuksia listattuna ajatusvirtana. Osa sisällöistä on pois aiemmin äidinkielen tunneilla käydyistä asioista (mm. kirjastovisiitti), jolloin sinne vapautuu enempi aikaa syventää muita taitoja.

Oppilaana Vantaalla:

  • Oma eduvantaa-tunnus ja -salasana
  • Opetusverkon käyttösäännöt
  • Omat tiedostot -tallennustila
  • @opp.eduvantaa.fi-sähköpostin aktivointi
  • Skydrive ja Office 365
  • Wilma
  • Fronter

Oppimaan oppiminen

  • Muistiinpanojen tekeminen: ajatuskartat, listat,…
  • Tiivistelmä, koevastaus
  • Tekstinkäsittelyharjoitus: Tehdään ”oikeita” koevastauksia ja tiivistelmiä esim. kemian tai historian oppisisällöistä
  • Oppimistyylitestejä
  • Millainen oppimisympäristö sopii minulle? – musiikkia vai peltorit korviin jne.

Tiedonhaku

  • harjoituksia
  • kirjaston Fronter-huoneen tiedonhakutehtävät
  • kirjastovisiitti (tiedonhaku ja HelMet)

Tvt-taidot

  • Tekstinkäsittely (Word)
  1. fontit ja asettelu
  2. kieliasetukset ja korjaukset
  3. tallennus ja lähetys
  4. jälleen kerran otetaan jonkin oppiaineen oikeaa sisältöä tähän
  • Esitysgrafiikat (Powerpoint)
  1. Hyvän dian rakenne
  2. Esiintyminen ja esitys yhdessä + kosketustaulun tuomat mahdollisuudet
  3. mahdollisesti taas jonkin reaaliaineen sisältöä
  4. Prezi ja muut vaihtoehdot
  • Kuvankäsittely ja videoeditointi

 

Tarkempaa sisällönesittelyä luvassa tuonnempana, jahka arki oikeasti alkaa.

About these ads

1 kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

One response to “Oppimaan oppimista ja TVT:aa

  1. Esa Mattsson

    Moro, hyvä idea. Olemme Korson koulussa jakaneet 7 lk:n opon puoliksi, niin, että 1. jaksossa on myös 1 tunti tvt:tä viikossa.Sisältönä on juuri ollut vastaavia kuin mainitsemasi. Eli jokainen 7 lk:n oppilas oppii käyttämään Korson koulun verkkoympäristöä, Wilmaa, Fronteria, tiedonhakua ja saa mahdollisuuden myös käyttää opp.eduvantaa -sähköpostia. Olen laatinut myös ajatuskarttatehtäviä, joiden sisältöä käydään juuri samaan aikaan emoaineessa esim. biologiassa ravintoketju jne.

    t. Esa Mattsson
    Korson koulu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s